SILA KLIK SALAH SATU TAB DI ATAS UNTUK PERGI KE BAHAGIAN YANG ANDA SUKA . ANDA JUGA DISARANKAN UNTUK MEMBUKA PAGE INI MELALUI MOZILLA FIREFOX UNTUK KUALITI YANG LEBIH BAIK. HOPE YOU ALL ENJOY THIS BLOG .

Cakap Tak Serupa Bikin (part 1)

   Assalamu'alaikum, hello guys . Dalam post kali ini yang agak panjang lebar (nama pun artikel, mesti la panjang), aku nak kongsikan pendapat aku dekat you all . Pendapat apa ?  Yaaa, pendapat aku tentang sesetengah manusia yang cakap tak serupa bikin . Apa itu cakap tak serupa bikin ? In my opinion, cakap tak serupa bikin ni bererti, menyatakan hasrat/berikrar/berjanji untuk melakukan sesuatu perkara atau menjalankan seseuatu tugas tetapi tidak melakukan/menjalankannya mengikut apa yang telah dilafazkannya . Nak dipendekkan cerita, cakap lain, tapi buatnya lain atau tak buat/melaksanakan/menjalankannya langsung . Haaa, aku rasa dah cukup jelas dah (tak perlu jelaskan pun you all dah tau). Ini bagi pendapat aku la, setiap orang ada pendapatnya tersendiri, berbezea-beza, tak sama okay .
      Bagi aku, mereka yang mungkir janji juga dikategorikan dalam golongan ini . Adakah you all tergolong dalam golongan ini ? Haaa, aku yakin, you all ni baik-baik orangnya, kan kan kan ? Hmmmm . . okeyh, back to topic . Kalau kita mahukan sesuatu, mencapai sesuatu, mestilah kena ada usaha, doa & tawakkal . Bukannya hanya melafazkan sesuatu, then goyang kaki, bukak pc online FB . Hahahaa . Aku bagi satu contoh yang mudah la tentang cakap tak serupa bikin ni . Ada seorang mamat ni . Dia berhasrat nak dapat straight A's dalam SPM, tapi dia tak study langsung . Sebaliknya, mamat ni suka sangat lepak sana, lepak sini, rempit sana rempit sini, usha awek sana, usha awek sini . Adakah apa yang dia lakukan tu, memadai dengan apa yang telah dia lafazkan ??? Apa yang mamat tu bikin , tak serupa dengan apa yang dia cakap . Weyh, nak duit, kena la kerja . Duit takkan turun dari langit macam hujan rahmat turun membasahi bumi . Nak cari sekupang pun susah tau . Cuba try pergi dekat padang bola, cari sekupang . Tak pun, terjun dalam sungai, try cari sekupang . Jangan katakan sekupang, satu sen pun tak jumpa (lain la kalau memang ada duit yang tercicir). Lagi satu contoh, kalau nak tackle awek, mesti la ada usaha/plan/strategi . Bukannya tunggu awek tu datang dekat korang . Kalau macam tu, membujang sampai ke tua la korang . Korang kena la dapatkan info tentang si dia secukupnya, buat persediaan untuk meluahkan perasaan kat si dia & bla bla bla (aku akan post artikel tentang cara-cara nak tackle nanti okeyh). Lain la kalau keluarga korang yang rancang perkahwinan korang (jodohkan korang dengan si fulan). Sama juga jika kita sebagai seorang PEMIMPIN . Apa yang kita janjikan, apa yang kita nyatakan dalam manifesto semasa berkempen, hendaklah dikotakan, dilakukan dan dibuktikan . Bukan hanya menabur janji kosong . Bukan hanya omong kosong. Kalau kita berjanji/lafazkan sesuatu/menyatakan sesuatu, apa yang kita lakukan itu mesti la kena dengan apa yang kita lafazkan/nyatakan/janjikan . Itu baru namanya CAKAP SERUPA BIKIN .



        Dalam bercinta juga, perkara ini harus dielakkan sama sekali . Sama ada you all lelaki atau perempuan, kalau rasa-rasa tak boleh nak mencintai seseorang, setia dekat seseorang, TAK PAYAH bercinta ! Aku ulang, TAK PAYAH ! Terus terang aku cakap .You all hanya mempermainkan hati orang saja . Buat orang sakit hati saja . Cuba kalau you all ada SBF/SGF, then dia cakap dia setia dekat you all . Yang you all ni pula mengharapkan sangat-sangat la & setia pada si dia . Tetapi, dalam diam-diam dia curang dengan you all . Ataupun, dia minta putus dengan you all atas sebab yang tak munasabah tapi sebenarnya dia dah tak suka & jemu dengan you all . Apa yang you all rasa ? Hahahaa . Hanya Allah saja yang Maha Mengetahui . So nasihat aku, kalau dalam bercinta ni, please la, if rasa-rasa tak mampu nak melakukan sesuatu tu, jangan la berjanji . You all hanya mempermainkan hati dan perasaan orang saja . Cakap tak serupa bikin . Mereka yang mungkir janji ni sama macam Yahudi Laknatullah sebab Yahudi Laknatullah ni suka mungkir janji .
       Okay guys, sampai disini saja . Minta maaf la sekiranya ayat BM aku tunggang langgang . Hahahaa . Ni bukan dalam exam ek, tapi ni blog . So, ayat & language bebas . And blog ni kepunyaan aku 100% . Nanti aku akan ceritakan pengalaman-pengalaman aku bersama dengan golongan ini pada post yang akan datang . So, nantikan post yang akan datang & stay in touch with us . Selamat beramal .

* EYKL : Setiap apa yang kamu katakan itu merupakan satu janji walaupun kamu tak mengatakan kamu berjanji . So, sebelum berkata-kata, fikir dua tiga kali dahulu . *